четвъртък, 11 април 2013 г.

за закуската

Едно от необходимите неща в началото на деня е закуската.
Не винаги за мен е било така.
Спомням си, до седми клас всяка сутрин в стола на училище имаше закуска. Не коментирам каква е, а това, че я имаше. Около 9-10 часа. Имах съученици, които сутрин преди 7 часа закусваха в дома си, а после и в училище. Аз не можех да закусвам толкова рано.
В гимназията първите две години имаше павилион за закуски до оградата. Случваше се да закуся нещо. Следващите две години гимназията се измести и... наоколо нямаше закуски. Не закусвах. Обядвах към 14 часа. В студентските си години по-често не закусвах.
Тогава установих, че мога да закусвам с ябълка. Друга закуска ми довеждаше сънливост на лекциите. Независимо от количеството. Това е времето, когато трябваше сама да се грижа за себе си, да взимам решения и... да правя избор за своята храна. Нямаше голям избор. В супера имаше сол и оцет, всичко друго... Това е друга тема.
На ред е началото на семеен живот, деца... Аз затвърждавам теорията си, че ми е добре без закуска. Най-много плодове. Не сокове, а цели плодове. Вече имам възможност за по-голямо разнообразие от плодове. И така, всяка закуска извън плодовата, ми носи тежест и по-малко тонус. Допреди четири години...
Тогава се бях увлякла по Зоновото хранене на Бари Сиърс. Условието беше - закуска до час след ставане... Не вярвах, че ще се получи, след толкова години на беззакусие. Имах голям избор. Като се започне от, не на едно място, препоръчваните пълнозърнести филийки със сирене или извара... Хубави закуски, но не. Не бяха за мен.
Избрах си за закуска кисело мляко с бадеми. Правилото беше да е цяла кофичка с шест бадема. Хубаво, но това ми идваше прекалено много в първия час след ставане. Затова избрах - 200 грама кисело мляко с три бадема.  За мен това се оказа най-добрата закуска - засищаща и лека. След това нарушенията на правилата станаха повече, но си запазих хубав навик - закуската.
Напоследък реших да потърся други варианти за закуска. Плодовете се оказаха добро начало, но... скоро след това ми се хапваше вече нещо друго. За продълженията не искам и да мисля. Друг опит бяха овесените ядки с лъжичка мед. Още нямам обяснение защо след дните на детокс, закуската с овесени ядки ми е най-хубавото, леко и засищащо ядене, а следващите дни... Опитите ми включваха и други видове зърнени ядки, варено жито, елда,  покълнало жито. Не се получи. Нормалните количества бяха недостатъчни да ме задържат до обяда без мисли за ядене. По-големите - изпаряваха усещането за лекота.
Изводът... не са моите закуски...
От няколко дена се върнах към спомена за закуска с кисело мляко. Това е! Това е Моята закуска. Само чаша кисело мляко и три бадема... Леко и свежо ми е.
Такива... почти среднощни мисли...
Лека нощ!

.

4 коментара:

  1. За мен закуската си е до вътрешна нагласа, ритъм и подобни неща. Аз не закусвам от гимназията, вече над 20 години. Закусвала съм само през бременностите - просто не можех без солидна закуска; и извън бременностите - от келешлък, когато съм на ол инклузив или подобни, за да не изпускам вкусотиите. Но почна ли да закусвам - дебелея, явно ритъмът ми е такъв. Не от няколко закуски, разбира се, но от повечко - край! :)

    Преди време четох някъде, не знам дали е всевалидно, че турците не закусвали, защото философията им била, че човек до обяд има енергия от съня и нямало нужда от закусване. Има нещо вярно - защото не бива да се използва енергията от съня за храносмилане. :)

    ОтговорИзтриване
  2. Добре дошла си тук, Соня! Благодаря ти, че споделяш твоя опит! :)
    Със сигурност има нещо вярно, че сутрин не е най-доброто време за сериозно храносмилане. Харесва ми теорията, че сутрин организма все още е на детоксикиращ процес, стартиран през нощта и обилните закуски прекъсват тази дейност на организма.
    Може би и за това не ми се отразяват добре по-обилни закуски. А аз отскоро установих, че по-равномерното ми разпределение на храненията пред деня ми помагат за отслабването.
    Но всеки е различен и е необходимо да следва своя си ритъм и нагласа.
    Приятна неделя с много усмивки ти желая! :) :) :)

    ОтговорИзтриване
  3. Бадемите са много полезни, киселото мляко също. Мисля, че е една лека и хубава закуска, която дава енергия и в същото време не тежи. Поздрави, Дива!

    ОтговорИзтриване
  4. Да, Цвети, много е леко и засищащо :)
    Поздрави! :):)

    ОтговорИзтриване